Τρίτη 20 Απριλίου 2021

Εισαγωγή στη συμμετρία κεφ.56 (Α' Δημοτικού)

Σήμερα, παιδιά, θα μάθουμε ποια σχήματα και ποια αντικείμενα λέμε συμμετρικά.
Δε θα πιστεύετε πόσο εύκολο είναι.
Συμμετρικά λέμε τα σχήματα που αν μπορούσαμε να τα χωρίσουμε στη μέση με μια γραμμή, θα φτιάχναμε δύο ίσα μέρη, το ένα αντικριστά στο άλλο.
Έτσι, αν μπορούσαμε να τα διπλώσουμε στη μέση, το ένα κομμάτι θα έπεφτε ακριβώς πάνω στο άλλο.
Για να καταλάβετε καλύτερα δείτε τα παρακάτω συμμετρικά σχέδια.
Αν μπορούσαμε να διπλώσουμε την καρδιά και την πεταλούδα πάνω στη γραμμή, τότε το ένα μέρος θα έπεφτε ακριβώς πάνω στο άλλο. 
Η γραμμή αυτή λέγεται άξονας συμμετρίας.
Πολλές φορές κάποια σχήματα ή αντικείμενα έχουν πολλούς άξονες συμμετρίας. 
Ας δούμε τα παρακάτω σχήματα.


Το τετράγωνο έχει 4 άξονες συμμετρίας, ο κύκλος έχει αμέτρητους άξονες συμμετρίας, ο ρόμβος έχει δύο άξονες συμμετρίας. Αυτά τα σχήματα σε όποια γραμμή και να τα διπλώσεις, θα πέσει το ένα κομμάτι πάνω στο άλλο.


Φυσικά δεν είναι όλα τα σχήματα και τα αντικείμενα συμμετρικά.
Στα παραπάνω σχήματα όπως και να τραβήξουμε τον άξονα συμμετρίας, δεν μπορούμε να τα χωρίσουμε σε δύο ίσα αντικριστά κομμάτια.


Ας δούμε διάφορα συμμετρικά πράγματα στο παρακάτω βίντεο που έκανε η Γεωργία.



Στο παρακάτω βίντεο τα παιδιά εργάζονται μαζί με τη δασκάλα τους και μαθαίνουν τι είναι η συμμετρίαΑς τους παρακολουθήσουμε.


📖  Πάμε τώρα στο βιβλίο των μαθηματικών (σελ.62-63) για να κάνουμε τις ασκήσεις 1, 3, 4.

1. Οι μουντζούρες και τα σπιτάκια είναι συμμετρικά.
Συμπλήρωσε τα χρώματα στις στάμπες με τα κυκλάκια και τα λουλούδια ώστε να γίνουν κι αυτά συμμετρικά.

3. Παρατήρησε τις εικόνες. Βάλε σε κύκλο αυτές που είναι συμμετρικές. Αν θέλεις μπορείς να τραβήξεις με τον χάρακά σου τον άξονα συμμετρίας.

4. Είναι το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο συμμετρικό;
Παρατήρησε καλά τα χρώματα που έχουν οι μπάλες και στις δύο πλευρές.
Χρωμάτισε στο δεύτερο χριστουγεννιάτικο δέντρο τις μπάλες ώστε να είναι το δέντρο συμμετρικό.


📖  Ας δούμε τώρα το βιβλίο εργασιών των μαθηματικών (σελ.18-19). Θα κάνουμε τις ασκήσεις 1, 4, 5.

1. Δύο από τα γράμματα και τους αριθμούς δεν είναι συμμετρικά. Να τα βρεις και να τα διαγράψεις.

3. Η κόκκινη γραμμή είναι ο άξονας συμμετρίας. Να σχεδιάσεις από την άλλη πλευρά του άξονα ακριβώς το ίδιο για να σχηματιστούν τα τρία γράμματα.

4. Αν παρατηρήσεις καλά το κάστρο θα δεις ότι δεν είναι συμμετρικό το πάνω μέρος με το κάτω. Μπορείς να βρεις τα 5 λάθη και να τα κυκλώσεις;