Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

Ρήματα


Σήμερα θα μιλήσουμε για τα ρήματα.
Ρήματα λέμε τις λέξεις που μας δείχνουν ότι κάποιος κάνει ή παθαίνει κάτι.
γελάω, παίζεις, δίνει,
πλένομαι, κοιμάσαι, ζαλίζεται

Τα ρήματα τα βάζουμε σε δύο βάζα. 
Τα ρήματα που τελειώνουν σε  τα βάζουμε στην ενεργητική φωνή και τα ρήματα που τελειώνουν σε -μαι τα βάζουμε στην παθητική φωνή.

Τα ρήματα παιδιά είναι λέξεις που 
κλίνονται, δηλαδή, αλλάζουν.
Τώρα εσείς θα με ρωτήσετε τι σημαίνει αυτό.
Σημαίνει ότι μπορείς να τα γράψεις στο εγώ, εσύ, αυτός, εμείς, εσείς, αυτοί. 
Κοιτάξτε, θα πάρω το ρήμα είμαι που το χρησιμοποιούμε πολύ συχνά και θα το κλίνω.
Τα ρήματα τα γράφω στο εγώ πάντα με .
Ενώ στο εσύ και στο αυτός τα γράφω στο τέλος πάντα με -ει.
εγώ δίνω, εσύ δίνεις, αυτός δίνει 

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για το πώς γράφονται στο τέλος τα ρήματα διάβασε την παρακάτω ανάρτηση.


Ελάτε τώρα να δούμε τα λεξοπαιχνιδάκια της κυρίας Ζωής.
Σύρε και βάλε στον σωστό αριθμό τις φράσεις για να κλίνεις το ρήμα γράφω.
Κλίνω το ρήμα γράφω


Σύρε και βάλε τον σωστό τύπο του ρήματος είμαι για να σχηματιστεί η πρόταση.
Βάζω το ρήμα είμαι στις προτάσεις


Παρατήρησε καλά, σύρε και βάλε τις εικόνες δίπλα στον σωστό τύπο του ρήματος είμαι.
Ενώνω το ρήμα είμαι με τις εικόνες


Ας δούμε τώρα πώς αλλάζουν τα ρήματα μέσα στον χρόνο.
Τα ρήματα αλλάζουν και μπορεί να δείχνουν ότι κάτι γίνεται τώρα, στο παρόν:
γελάω, σκουπίζω, μιλάω, διαβάζω, αλλάζω

Κάτι έγινε πριν στο παρελθόν:
γέλασα, σκούπισα, μίλησα, διάβασα, άλλαξα

Κάτι θα γίνει μετά στο μέλλον
θα γελάσω, θα σκουπίσω, θα μιλήσω, θα διαβάζω, θα αλλάξω


Κάνε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο για να κατεβάσεις και να συμπληρώσεις τις εργασίες.
⬇️  Ρήματα στο πριν, τώρα, μετά (εργασίες)