Κυριακή 12 Μαρτίου 2023

Η Αφαίρεση (Α΄ & Β' Δημοτικού)


Γεια σας και πάλι, παιδιά!

Σήμερα θα δούμε πώς κάνουμε αφαίρεση όταν οι αριθμοί είναι πάνω από το 10.

Πρόβλημα:

Έχω 13 σοκολατάκια και κερνάω τα 5. Πόσα σοκολατάκια μένουν;

Πρώτα από τα 5 που πρέπει να βγάλω, εγώ θα βγάλω όσα χρειάζονται για να φτάσω στο 10. Δηλαδή θα βγάλω τα 3.

13 - 3 = 10

Μου μένουν ακόμα 2 να βγάλω. Θα τα βγάλω κι αυτά

10 - 2 = 8

Άρα:

13 - 5 = 8

Δηλαδή πρώτα βγάζω όσα πρέπει για να φτάσω στο 10 και μετά βγάζω και αυτά που μένουν. Έτσι λύνω την πράξη με πάτημα στη δεκάδα.


Τώρα θα θυμηθούμε πώς κάνουμε αφαίρεση με πρόσθεση προς τα επάνω.
Όταν αφαιρούμε, ξεκινάμε από τον μεγάλο αριθμό και κατεβαίνουμε τόσα βήματα, όσα μας λέει ο μικρός αριθμός.
Εδώ θα κάνουμε το αντίστροφο.
Θα ξεκινήσουμε από τον μικρό και θα προχωρήσουμε προς τον μεγάλο. 
Θα μετρήσουμε πόσα βήματα κάναμε μέχρι να φτάσουμε στον μεγάλο αριθμό και αυτό θα είναι το αποτέλεσμα της αφαίρεσης.


Πρόβλημα: Τα παιδιά έφαγαν το πρωινό τους. Είχαν 13 τοστ. Από αυτά έφαγαν τα 6 τοστ. 
Τα υπόλοιπα τα έδωσαν στους φίλους τους. 
Πόσα τοστ έδωσαν στους φίλους τους;

ΣΚΕΨΗ
: Θα κάνω αφαίρεση

Από όλα τα τοστ, θα αφαιρέσω αυτά που έφαγαν, για να μου μείνουν αυτά που έδωσαν στους φίλους τους.

ΛΥΣΗ: Θα ξεκινήσω από τον μικρό αριθμό, δηλαδή το 6 
και θα προχωρήσω προς τον μεγάλο, δηλαδή το 13.
Πρώτα κάνω 4 πηδηματάκια για να φτάσω μέχρι το 10.
Μετά κάνω ακόμη 3 πηδηματάκια για να φτάσω στο 13.

4 + 3 = 7 

Άρα συνολικά έκανα 7 πηδηματάκια για να φτάσω στο 13.
Άρα το 13 από το 6 το χωρίζουν 7 αριθμοί.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα παιδιά έδωσαν στους φίλους τους 7 τόστ.


Αν ξέρετε, παιδιά να κάνετε αφαιρέσεις μέχρι το 20, τότε μπορείτε να κάνετε και με μεγαλύτερους αριθμούς. Ας δούμε:


✐ Να γράψεις τώρα στο τετράδιο μαθηματικών τις παρακάτω αφαιρέσεις και να τις λύσεις με όποιον τρόπο θέλεις.