Σάββατο 27 Μαΐου 2023

Το δελφινοκόριτσο (τραγούδι)


Είναι καλοκαίρι, η ζέστη είναι πολλή κι εμείς θα ταξιδέψουμε στα ελληνικά νησιά.
Θα γυρίσουμε όλο το Αιγαίο πέλαγος κι εκεί ανάμεσα στην Ύδρα και τις Σπέτσες θα συναντήσουμε ένα παράξενο κορίτσι, ένα δελφινοκόριτσο. 


Το 1972 ο Λίνος Κόκοτος, ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του Νέου Κύματος, μελοποίησε ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη για τον τρίτο δίσκο του, με τίτλο Το θαλασσινό τριφύλλι, που είναι ένας από τους καλύτερους δίσκους στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. 
Τα τραγούδια ερμήνευσαν η Ρένα Κουμιώτη και ο Μιχάλης Βιολάρης.
Το εξώφυλλο του άλμπουμ ζωγράφισε ο Μποστ. 


Ο μεγάλος μας ποιητής είχε πει ότι «αυτά τα τραγούδια τα έγραψα για να τα τραγουδάνε γέροι και παιδιά. Θέλω να μείνουν σαν παραδοσιακά. Ας μην ξέρουν ποιος τα έγραψε». 
Αρχικά οι στίχοι γράφτηκαν με σκοπό τη μελοποίηση χωρίς να έχουν συμπεριληφθεί σε κάποιο ποιητικό κύκλο του Ελύτη. 
Στη συνέχεια οι στίχοι του ποιητή συμπεριλήφθηκαν στην ποιητική συλλογή Τα Ρω του Έρωτα. 

 
Στον δίσκο αυτό υπήρχε και το Δελφινοκόριτσο.
Ας διαβάσουμε πρώτα τους στίχους του τραγουδιού.

ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΟΚΟΡΙΤΣΟ

Εκεί στης Ύδρας τ' ανοιχτά και των Σπετσών, 
να σου μπροστά μου ένα δελφινοκόριτσο. 
Μωρέ, τού λέω, πούν' το μεσοφόρι σου, 
έτσι γυμνούλι πας να βρεις τ' αγόρι σου; 

Άιντε, μωρό μου, ανέβα και κινήσαμε, 
πέντε φορές τους ουρανούς γυρίσαμε. 

Νίκος Αίμα - Δελφινοκόριτσο

Αγόρι εγώ δεν έχω, μου αποκρίνεται, 
βγήκα μια τσάρκα για να δω τι γίνεται. 
Δίνει βουτιά στα κύματα και χάνεται, 
ξανανεβαίνει κι απ' τη βάρκα πιάνεται.

Άιντε, μωρό μου, ανέβα και κινήσαμε, 
πέντε φορές τους ουρανούς γυρίσαμε. 

Νίκος Αίμα - Κολυμβήτρια

Θεέ μου, συγχώρεσέ με, σκύβω για να δω 
κι ένα φιλί μου δίνει, το παλιόπαιδο. 
Σαν λεμονιά τα στήθη του μυρίζουνε 
κι όλα τα μπλε στα μάτια του γυαλίζουνε. 

Άιντε, μωρό μου, ανέβα και κινήσαμε, 
πέντε φορές τους ουρανούς γυρίσαμε.


Στο παρακάτω βίντεο θα ακούσουμε το τραγούδι με τον Μιχάλη Βιολάρη.
Κατέβασε το φύλο εργασίας με τους στίχους του τραγουδιού.


Ας ακούσουμε το τραγούδι και με τα παιδιά του Ωδείου Μεσσήνης - Μελιγαλά, Ματούλας Φίλου.