Κυριακή 31 Δεκεμβρίου 2023

2024, για να προχωράς εσύ, μην ξεχνάς τους άλλους


Καλή χρονιά σε όλους!
Ευτυχισμένο το 2024.
Τη νέα χρονιά ας μην ξεχάσουμε όλους αυτούς που πονάνε.
Αυτοί θα κρατήσουν και το δικό μας χέρι, όταν θα το έχουμε ανάγκη.
Αλτρουισμός, αλληλεγγύη, βοήθεια, φιλία· ας μη μείνουν απλά λέξεις.
Μόνο έτσι προχωράμε· όλοι μαζί.


Την πόρτα ανοίγω το βράδυ
Την πόρτα ανοίγω το βράδυ,
τη λάμπα κρατώ ψηλά,
να δούνε της γης οι θλιμμένοι,
να 'ρθούνε, να βρουν συντροφιά.
Να βρούνε στρωμένο τραπέζι,
σταμνί για να πιει ο καημός
κι ανάμεσά μας θα στέκει
ο πόνος, του κόσμου αδερφός.
Να βρούνε γωνιά ν’ ακουμπήσουν,
σκαμνί για να κάτσει ο τυφλός
κι εκεί καθώς θα μιλάμε
θα 'ρθει συντροφιά κι ο Χριστός.

Τάσος Λειβαδίτης


Να σκέφτεσαι τους άλλους
Καθώς ετοιμάζεις το πρωινό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς να ταΐζεις τα περιστέρια.
Όταν πολέμους ξεκινάς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς όσους λαχταρούν την ειρήνη.
Όταν πληρώνεις το νερό, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που μόνο τα σύννεφα έχουν να τους θηλάσουν.
Όταν γυρνάς στο σπιτικό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς όσους ζουν σε αντίσκηνα.
Όταν τ’ αστέρια μετράς πριν κοιμηθείς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που δεν έχουνε πού να πλαγιάσουν.
Όταν ελεύθερα μιλάς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που δεν τους αφήνουν να μιλήσουν.
Και καθώς σκέφτεσαι εκείνους, τους άλλους,
Στον εαυτό σου γύρισε και πες:
«Αχ και να ήμουν ένα κερί στο σκοτάδι».
(Μετάφραση: Τζένη Καραβίτη)

Μαχμούντ Νταρουΐς, Παλαιστίνιος ποιητής


Καταφύγια για τη νύχτα
Ακούω πως στη Νέα Υόρκη
στη γωνιά της 26ης Οδού και του Μπρόντγουαίη
στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ τους μήνες του χειμώνα
και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα
κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες.
Ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει.
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις.
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.
Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα.
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ’ τον άνεμο.
Το χιόνι που προορίζονταν γι’ αυτούς πέφτει στο δρόμο.
Σαν διαβάσεις τούτο ‘δω, μην κλείσεις το βιβλίο, άνθρωπε.
Λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα.
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ’ τον άνεμο.
Το χιόνι που προορίζονταν γι αυτούς πέφτει στο δρόμο
Μα ο κόσμος έτσι δε θ’ αλλάξει.
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις.
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.

Μπέρτολτ Μπρεχτ, Γερμανός συγγραφέας και φιλόσοφος


Αλληλεγγύη
Δεν μπορώ να ακούω,
δεν θέλω να βλέπω άλλα
πνιγμένα ανθρώπινα κορμιά.
Πώς έγινα εγώ έτσι;
Να βλέπω χέρια απλωμένα
και το χέρι μου να μην τεντώνεται;
Να κρατώ στις παλάμες μου ένα χέρι
κι αυτό να ξεγλιστρά σαν χέλι
και να χάνεται κάτω από τα κύματα;
Τι άνθρωπος είμαι εγώ που δεν σώζω κανέναν;
Ποια αλληλεγγύη γεμίζει φέρετρα;
Πέστε μου, ποια αλληλεγγύη;

Σοφία Κιόρογλου


Ποίημα στους φίλους
Δεν μπορώ να σου δώσω λύσεις
για όλα τα προβλήματα της ζωής σου,
ούτε έχω απαντήσεις
για τις αμφιβολίες και τους φόβους σου ˙
όμως μπορώ να σ’ ακούσω
και να τα μοιραστώ μαζί σου.

Δεν μπορώ ν’ αλλάξω
το παρελθόν ή το μέλλον σου.
Όμως όταν με χρειάζεσαι
θα είμαι εκεί μαζί σου.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τα παραπατήματα σου.
Μόνο μπορώ να σου προσφέρω το χέρι μου
να κρατηθείς και να μη πέσεις.

Οι χαρές σου, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σου
δεν είναι δικές μου.
Όμως ειλικρινά απολαμβάνω να σε βλέπω ευτυχισμένο.

Δεν μπορώ να περιορίσω μέσα σε όρια
αυτά που πρέπει να πραγματοποιήσεις,
όμως θα σου προσφέρω τον ελεύθερο χώρο
που χρειάζεσαι για να μεγαλουργήσεις.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τις οδύνες σου
όταν κάποιες θλίψεις
σου σκίζουν την καρδιά,
όμως μπορώ να κλάψω μαζί σου
και να μαζέψω τα κομμάτια της
για να την φτιάξουμε ξανά πιο δυνατή.

Δεν μπορώ να σου πω ποιος είσαι
ούτε ποιος πρέπει να γίνεις.
Μόνο μπορώ
να σ' αγαπώ όπως είσαι
και να είμαι φίλος σου.

Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν
τους φίλους μου και τις φίλες μου,
δεν ήσουν πάνω
ή κάτω ή στη μέση.

Δεν ήσουν πρώτος
ούτε τελευταίος στη λίστα.
Δεν ήσουν το νούμερο ένα ούτε το τελευταίο.

Να κοιμάσαι ευτυχισμένος.
Να εκπέμπεις αγάπη.
Να ξέρεις ότι είμαστε εδώ περαστικοί.

Ας βελτιώσουμε τις σχέσεις με τους άλλους.

Να αρπάζουμε τις ευκαιρίες.
Να ακούμε την καρδιά μας.
Να εκτιμούμε τη ζωή.

Πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι
ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
στη λίστα σου.

Μου αρκεί που με θέλεις για φίλο.
Ευχαριστώ που είμαι.
(Μετάφραση: Δ. Καλομοίρης)
 
Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Αργεντινός συγγραφέας


Αργίες 2024

  • Πρωτοχρονιά 1 Ιανουαρίου 2024 (Δευτέρα)
  • Θεοφάνια 6 Ιανουαρίου 2024 (Σάββατο)
  • Καθαρά Δευτέρα 18 Μαρτίου 2024 (Δευτέρα)
  • Εθνική επέτειος του 1821 25 Μαρτίου 2024 (Δευτέρα)
  • Εργατική Πρωτομαγιά 1 Μαΐου 2024 (Τετάρτη)
  • Μεγάλη Παρασκευή 3 Μαΐου 2024
  • Κυριακή του Πάσχα 2024 5 Μαΐου
  • Δευτέρα του Πάσχα 6 Μαΐου 2024
  • Αγίου Πνεύματος 24 Ιουνίου 2024 (Δευτέρα)
  • Κοίμηση της Θεοτόκου 15 Αυγούστου 2024 (Πέμπτη)
  • Επέτειος του «Όχι» 28 Οκτωβρίου 2024 (Δευτέρα)
  • Χριστούγεννα 25 Δεκεμβρίου 2024 (Τετάρτη)
  • Σύναξη της Θεοτόκου 26 Δεκεμβρίου 2024 (Πέμπτη)