Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025

Δραστηριότητες για την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ (φύλλα εργασίας)


Αλήθεια, πώς νιώθουν οι άνθρωποι με αναπηρία στην καθημερινή τους ζωή και τι δυσκολίες συναντούν;
Ίσως θα μπορούσαμε να κατανοήσουμε, έστω και ελάχιστα, τις ιδιαιτερότητες, τα προβλήματα, αλλά και τις δυνατότητες των ατόμων με αναπηρία, αν κάναμε κάποιες δραστηριότητες και μπαίναμε για λίγο στη θέση τους.
Δες κάποιες ιδέες για απλές, ασφαλείς και παιδαγωγικά κατάλληλες δραστηριότητες που εστιάζουν στην ενσυναίσθηση, τον σεβασμό, την κατανόηση και την ένταξη των ανθρώπων αυτών στην κοινωνία.


Χωρίς χρήση χεριών
✅Προσπάθησε να σηκώσεις διάφορα αντικείμενα χωρίς να χρησιμοποιήσεις τα χέρια σου.
✅ Προσπάθησε να ανοίξεις την πόρτα ή το παράθυρο.
✅Να πάρεις ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη και να γυρίσεις τις σελίδες του.
✅ Να ανοίξεις το πρόγευμα σου και να το φας.
✅ Να γράψεις, να παίξεις ένα επιτραπέζιο παιχνίδι ή να φτιάξεις ένα παζλ με τον ίδιο τρόπο.
Σκέψου πώς μπορείς να τα κάνεις χωρίς χέρια.


Κινήσεις με ένα χέρι
✅ Προσπάθησε να κάνεις όλα τα παραπάνω με το ένα χέρι.
✅ Προσπάθησε ακόμη να δέσεις τα κορδόνια των παπουτσιών σου με το ένα χέρι.


Χωρίς πόδια
✅ Προσπάθησε να διανύσεις μια μικρή απόσταση πάνω σε μια καρέκλα με ροδάκια, πάντα βέβαια με ασφάλεια και επίβλεψη από κάποιον ενήλικο. Φτάσε μέχρι τα σκαλοπάτια που ανεβαίνουν. Σκέψου πώς θα μπορούσες να ανέβεις.


Με ένα πόδι
✅ Προσπάθησε τώρα να κάνεις τα παραπάνω με ένα πόδι.


Χωρίς όραση
✅ Προσπάθησε να γράψεις ή ζωγραφίσεις με κλειστά μάτια.
✅ Να αναγνωρίσεις κάποια γνωστά αντικείμενα με την αφή.
✅ Με τα μάτια καλυμμένα ακολούθησε τον ήχο ενός συμμαθητή σου όπως προχωρά και αναγνώρισέ τη φωνή του.


Χωρίς ακοή
✅ Προσπάθησε να επικοινωνήσεις με τους συμμαθητές σου χωρίς να μιλάς· χρησιμοποίησε μόνο χειρονομίες, εκφράσεις ή βασικές κινήσεις. Πώς θα πεις «γεια», «ευχαριστώ», «συγνώμη»;


✅ Μπορούμε να προσκαλέσουμε έναν ειδικό και κυρίως ένα άτομο με αναπηρία για να μας εξηγήσει την καθημερινότητά του, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, αλλά και πώς απολαμβάνει τις χαρές της ζωής.
✅ Αν υπάρχουν παιδιά με αναπηρία στο σχολείο, να μας διηγηθούν τη δική τους ιστορία και να μας πουν τι δυσκολίες αντιμετώπισαν, ποιοι τους βοήθησαν, πώς ένιωθαν;
✅ Μπορούμε να δημιουργήσουμε μια σειρά κανόνων κανόνων συμπερίληψης για τη δική μας τάξη, έτσι ώστε όλοι να αισθάνονται αποδεκτοί, υποστηριζόμενοι και όχι απομονωμένοι.
✅ Θα μπορούσαμε να φτιάξουμε μια αφίσα για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και να την αναρτήσουμε στην ιστοσελίδα του σχολείου ή σε κάποιον τοίχο.
✅ Να σχεδιάσουμε ένα σχολείο απόλυτα προσβάσιμο για τα άτομα με αναπηρία.
✅ Να γράψουμε όλοι μαζί, μικρά θεατρικά που να δείχνουν καθημερινές στιγμές ενός ατόμου με αναπηρία και τρόπους σωστής βοήθειας. Μετά να τα παίξουμε στην τάξη.
✅ Μπορούμε να δούμε μια ταινία σχετική με τα άτομα με αναπηρία και μετά να συζητήσουμε


✅ Μπορούμε να φτιάξουμε μια κάρτα με τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρία.
Να διαβάσουμε τα δικαιώματά τους και να συζητήσουμε πώς καταπατούνται πολλές φορές.


 Να φτιάξουμε μια σχετική τρισδιάστατη κατασκευή.


 Να διαβάσουμε βιβλία, ιστορίες για τα άτομα με αναπηρία.


 Τελειώνοντας μπορούμε να συμπληρώσουμε τα παρακάτω φύλλα εργασίας και να τα διαβάσουμε στην τάξη.